water
Food, Uitgelicht

Spetter spatter spater, drink (meer) water.

Water is essentieel om te kunnen overleven. Uit verschillende voedselconsumptiepeilingen blijkt dat een deel van de bevolking een lichte vorm van chronisch watertekort vertoont. Dit kan te wijten te zijn aan verschillende factoren zoals onvoldoende dorstgevoel, het niet lusten van water en een overmatig gebruik van koffie, thee en/of alcohol. Daarnaast wordt onvoldoende drinken in verband gebracht met het risico op nierstenen, kanker en obesitas. Het is dus belangrijk om water te drinken, dit kan er soms bij in schieten, vergeten worden of voor frisdrank kiezen (wat veel suiker bevat). De aanbevolen hoeveelheid water is 1,5 – 2 liter water.

Toch kun je beter niet de hele dag door water drinken, bijvoorbeeld tijdens het eten. Drink geen vocht (dus ook water) een half uur voor, tijdens en na een maaltijd. Doe je dit wel, dan verdun je je maagsappen en wordt je voeding minder goed verteerd. Eigenlijk heel flauw van die restaurants om steeds maar te vragen of je wat wilt drinken, maar dat is natuurlijk één grote commerciële bende. Tot zover mijn ongezouten mening.

Rol van water

Het zorgt voor transport voor vele voeding en afvalstoffen. Daarnaast is het een bouwstof voor cellen. Ook regelt hij de warmte van je lichaam en als laatste beschermt hij je lichaam tegen schokken.

Weetje: Wanneer een atleet van 75 kg, 2 % van zijn lichaamsgewicht in de vorm van vocht verliest, verminderen zijn fysieke en mentale prestatie met 20 %.

watermeloen

13 x tips voor meer water drinken

1. Neem altijd water mee in een flesje/bidon
2. Zet water in het zicht, dan pak je het ook eerder
3. Gebruik een groot glas. Als je een klein glas water hebt moet je meer moeite doen en wij mensen zijn zijn liever lui dan moe.
4. Zet een herinnering in je telefoon
5. Plak post-its op waar je vaak bent/zit
6. Heb je trek in eten? Drink dan eerst water!
7. Maak water met een smaakje – citroen, aardbeien, munt het kan allemaal
8. Houd bij hoeveel je drinkt
9. Het bespaart je geld, het is veel goedkoper dan frisdrank
10. Eet (meer) groenten, die bestaan vaak uit water (zoals komkommer)
11. Als je altijd water drinkt en zo min mogelijk suiker eet heb je ook geen behoefte meer aan frisdrink (is mijn ervaring).
12. Door meer water te drinken zul je ook meer naar de wc moeten. Als je een kantoorbaan hebt is dat opstaan geen gek idee. Krijg je tenminste nog even beweging.
13. Bekijk eens de ingrediënten lijst van cola of dubbelfris en lees de gevolgen van geraffineerde suiker. Heb je dan nog steeds zin in een glas suikerwater?

water

Teveel water

Zelf drink ik veel water en soms denk ik dat ik zelfs teveel water drink. Een toename van 10 % lichaamsvocht uit zich in oedemen = vochtophoping. De gevolgen zijn spierkrampen, een verlaagde bloeddruk en een gevoel van slapte. Tot mijn weten heb ik daar geen last van gehad, dus valt wel mee. Als je sport heb je sowieso meer water nodig, dus daarom heb ik het idee dat ik veel water drink. Waterintoxicatie van de hersenen kan leiden tot een coma en zelfs tot de dood door ademhalingsproblemen. Dus het bijhouden van hoeveel water je drinkt is geen gek idee. Cheers hé.

Drink jij genoeg water?

Bronnen 1,2

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

2 Reacties

  • Reageer Mylene 18 februari 2015 op 17:12

    Ik drink echt al jaren alleen maar water. Alleen als ik visite heb, koop ik sap of fris, maar voor de rest drink ik de hele dag door water.

    • Reageer marlijn 18 februari 2015 op 18:09

      Herkenbaar, ik koop meestal ook alleen fris voor mijn verjaardag 😉 .

    Laat een reactie achter