glutenvrij waarom
Food, Uitgelicht

Glutenvrij, waarom?

Je ziet tegenwoordig in veel kookboeken en blogs glutenvrij voorbij komen. Maar waarom en wat is er dan zo goed aan glutenvrij? En is het eigenlijk wel goed om geen gluten te eten?

Als je aan gluten denkt, denk je vaak aan granen. Je verwacht ze dus bijvoorbeeld in brood en gebak. Gluten is een eiwit dat van nature voorkomt in tarwe, rogge, gerst, spelt en khorasan tarwe. Echter zitten ze vaak ook in andere producten waar je het niet snel verwacht: soepen,sauzen, snoep, ijs en bier.

Veel mensen eten veel producten waar gluten in zitten, zoals boterhammen. Echter is ons lichaam niet gewend aan de hoeveelheid die wij tot ons nemen. Het lichaam kan de voedselevolutie niet bijbenen, daardoor kan het lichaam ook niet de grote aantallen gluten verwerken. Dit zorg voor vervelende gevolgen zoals een opgeblazen gevoel, hoofdpijn, snel weer honger etc. Het tast onder andere de darmen aan. Doordat de darmen worden aangetast en beschadigd kunnen voedingstoffen niet goed meer worden opgenomen. Dit betekent dat het lichaam een gebrek aan voedingstoffen krijgt. Daarom is het ook niet gek dat je na het eten van gluten soms nog honger hebt; het lichaam schreeuwt om goede voedingsstoffen. Jij vat het waarschijnlijk verkeerd op en nuttigt misschien nog meer gluten.

Waarom worden voedingsstoffen niet (goed) opgenomen?
In brood zit veel fytinezuur. Fytinezuur is een vorm waarin planten fosfor opslaan, en ook één van de bekendere antinutriënten. Vaak zijn ze bedoeld als verdedigingsstoffen in planten. Door de bereiding van bijvoorbeeld brood (te snel) wordt er nauwelijks fytinezuur afgebroken. Hierdoor gaat fytinezuur lekker in de darmen zitten en gaat als een zuignap mineralen, vitamine en spoorelementen opzuigen. Het lichaam kan die stoffen niet opnemen waardoor je bijvoorbeeld een vitaminetekort kan krijgen.

Zelf eet ik zo min mogelijk gluten, ik eet ze in zeer beperkte mate. Ik eet normaal gesproken bijvoorbeeld geen brood en als ik gluten eet, vervang ik tarwe meestal door bijvoorbeeld spelt, omdat het menselijk lichaam dit over het algemeen beter kan verteren dan tarwe. Als ik zelf brood eet – vooral tarwe – heb ik snel daarna weer honger en krijg ik vaak een opgeblazen gevoel of lijkt het alsof er een steen in mijn maag zit. Dat is echter hoe ik reageer op brood, maar dat hoeft niet te beteken dat iedereen dit zo ervaart.

Tarwe
Tarwe is moeilijker te verteren omdat het product zeg maar doorgefokt is. Het wordt op zo’n grote schaal gemaakt dat de goede voedingsstoffen eruit zijn. Ook wel geraffineerd genoemd. De tarwe van nu zorgt daardoor voor een stijging van de bloedsuikerspiegel; je hebt dus weer eerder honger. Spelt (moet het wel 100% zijn, in supermarkten staat vaak spelt op het brood, maar zit ook gewoon tarwe in!) is minder bewerkt en bevat daardoor nog meer voedingsstoffen en zorgt minder voor de stijging van de bloedsuikerspiegel. Daarnaast zit in supermarktbrood ook nog suiker en gist, dat je liever kwijt als rijk bent.

Brood/gluten wil ik niet bannen, maar ik zou het wel beperken. Ook al ondervind je misschien nu geen last van gluten/brood, afwisseling is nooit verkeerd. In plaats van brood kun je een heerlijke eigengemaakte soep eten, salade of omelet. Als je dan zin hebt in brood, koop dan biologische spelt of biologische zuurdesumbrood; of ga lekker zelf aan de slag!

Eten jullie (veel) gluten, heb je er ook last van?

Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

1 reactie

  • Reageer Hoe zit dat met lactose-intolerantie en voeding? - Eetfabriek 15 mei 2015 op 22:20

    […] Lactose zit soms ook in pasta, brood en gebak. Als je dat allemaal zelf maakt, zul je én veel lekkerder eten, minder toevoegingen binnen krijgen en je waarschijnlijk stukken beter voelen. En pasta,brood en gebak kun je sowieso beter niet elke dag eten, zie ook mijn artikel hierover. […]

  • Laat een reactie achter