halve marathon schema
Hardlopen, Sport

Mijn halve marathon schema

En ja, ik ben écht begonnen met het trainen voor de halve marathon. Ik wilde eigenlijk al iets eerder echt beginnen maar het kwam er niet helemaal van.. maar inmiddels ben ik al 5 weken bezig! Ik heb het schema van Running coach Renate Wennemars als basis en die volg ik voor 80%. Helaas is dit schema niet inclusief podcast, máár dat bied ook voordelen. Zo kan ik natuurlijk ook eens andere muziek luisteren, hele albums van Justin Bieber of kinderen voor kinderen. Hartstikke mooi. Vorige week was mijn eerste werkweek en ik heb het sporten gelijk toegepast. Ik eet bijvoorbeeld op sommige dagen salade in de trein, zodat ik geen honger heb maar ook niet te zwaar eet. Dit doe ik vooral voor mijn krachttrainingen, al bevallen me die stukken minder goed. Het is zó druk in de avond.. beetje jammer. Maar daar vind ik vast een oplossing voor.

In het schema van Running coach wordt er aangeraden om vier keer te gaan hardlopen in de week. Eén training daarvan is een rustige 20 minuten duurloop, die skip ik want ik heb ook nog mijn survival. Ik loop dus drie keer in de week hard. Ik moet zeggen dat dit prima gaat, al is mijn snelheid nog wel ver weg vergeleken met eerder maar daar focus ik me momenteel niet op.

Maandag Kracht
Dinsdag Hardlopen 30/45 minuten duurloop tempo 2
Woensdag Rustdag
Donderdag Hardlopen interval
Vrijdag Kracht (af en toe rustdag)
Zaterdag Duurloop tempo 1
Zondag Survival

Zo ziet mijn schema er momenteel uit. Mijn duurlopen op zaterdag(ochtend) zijn nu nog niet zo lang.. ik ben nu rond de 7 á 10 km, maar die worden over een paar weken wel verhoogd naar 12 – 15 en zo verder. Ik heb nog nooit verder gelopen dat 10 km dus ik moet ook snel nieuwe routes gaan plannen en zelfs nadenken over water drinken. Zwaar leven 😉 . Tempo 1 is dus het meest langzaam en loop ik op een hartslag van rond 155 á 160. Tempo 2 loop ik op een hartslag rond de 165 á 175, dit vind ik ook fijner lopen dan tempo 1. Bij tempo 1 heb ik heel erg het gevoel dat ik me moet inhouden, maar ja zo kan ik het wel heel lang volhouden natuurlijk.
halve marathon schema
Je vraagt je nu misschien af.. maar hoe weet je nu of je de goede snelheid/hartslag loop. Heel simpel: ik wilde al heel lang een hartslaghorloge en nu heb ik hem dan eindelijk gekocht. De TomTom runner HRM. Binnenkort zal ik daar ook een review over schrijven. Nu ik zo’n horloge heb, geeft me dit wel extra motivatie moet ik zeggen. Eerder liep ik wel eens met de Nike app maar daar werd ik nogal opgejaagd van, gelukkig heb ik daar bij dit horloge geen last van. Maar goed wat ik er verder van vind laat ik dus binnenkort uitgebreid weten.

Het trainen voor de halve marathon gaat dus goed! Ik geniet van het lopen en meestal vlieg ik voor mijn gevoel wel zo de kilometers weg. Uiteraard gebeurd dit niet elke training, vooral niet bij de intervals, maar anders was het ook wel een makkelijke uitdaging natuurlijk. Wel moet ik zeggen dat we geluk hebben met het weer. Over het algemeen is het nog helemaal niet koud en heerlijk loopweer. Het zal wat extra motivatie kosten om ook in de koudste maanden door te blijven gaan. Maar toen ging ik nadenken en toen dacht ik, hoeveel weken zijn dat nou écht. Valt reuze mee dus dat overleef ik vast wel.

Ben jij nog ergens voor aan het trainen? Willen jullie nog iets weten over de voorbereiding van de halve marathon oid?

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

3 Reacties

  • Reageer Nesrin 8 december 2015 op 16:55

    Cool dat je voor de halve marathon gaat! Fijn dat je een schema hebt wat ook nog werkt 😉

    Ik heb momenteel één challenge staan en dit is minimaal 70km afleggen in de maand december, niks spannends maar wil wel op eerste en tweede kerstdag hardlopen.

    • Reageer marlijn 8 december 2015 op 17:59

      Ook een mooie uitdaging, vooral met kerst! Maar wel extra fijn om dan juist te sporten denk ik ????

  • Reageer Ysanne 10 december 2015 op 13:43

    Zo knap dat je dit gaat doen, klinkt als een goed schema. Heel veel succes met trainen!

  • Laat een reactie achter