food
Baksels, Recepten

Makkelijke, simpele & snelle tussendoortjes.

Heb je nooit een idee wat je als tussendoortje kan eten? Zie je wel eens lekker dingen voorbij gaan, maar vind je dat teveel moeite om zelf te maken? Bij deze tussendoortjes die weinig moeite kosten, makkelijk te maken zijn en lekker om te eten. Klinkt als een gouden combinatie toch?

IMG_2599
Voorraad vers geperste jus. Half uurtje werk, lange tijd profijt van. 

Fruithapje
Je kan gewoon een stuk fruit eten, maar je kunt er ook net iets meer moeite voor doen. Bijvoorbeeld appel uit de oven met kaneel (en rozijnen). Ook kun je verse jus maken/drinken. Eerder maakte en dronk ik dit heel vaak en maakte ik altijd een goede hamstervoorraad zoals op de foto te zien is. Zo lekker. Je bent gelijk genezen van sinaasappelsap uit pak.

Noten
Een klein handje vult al enorm en zeker dat jij een tijd lang geen honger zult hebben. Neem wel ongezoute noten. Dus geen borrelnoot. Walnoten, amandelen of cashewnoten zijn prima.

Avocado – ijs
Van avocado kun je ook heel makkelijk ijs maken. Avocado is lekker romig en bevat (goede) vetten. Je kunt avocado ijs op veel manieren maken. Zo kun je het combineren met diepvries fruit zoals aardbeien, mango of bosbessen en in de blender fijnmalen. Ook kun je het samen met limoensap en bijvoorbeeld een banaan tot ijs maken.

Yoghurtijs
Zo kun je ook heel makkelijk ijs maken. Nodig: (diepvries)fruit en yoghurt met eventueel wat honing.  Alles goed mengen, in vormpjes gieten en in de vriezer leggen.

IMG_4155
Havermoutkoekjes
Dit had ik laatst al geplaatst, je kunt dit bericht hier terug vinden. Binnenkort zal ik een hartig recept voor havermoutkoekjes plaatsen!

Groentenknabbels met dip
Snij komkommer, tomaat, bleekselderij of wortel in stukjes en eet het op. Eventueel met een (zelfgemaakte) dip.

Processed with VSCOcam with c1 preset
Gedroogd fruit – dadel/vijg
Een goede zachte dadels is een heerlijk tussendoortje die ook nog wat goede voedingsvezels bevat. Het is een verantwoord snoepje, nouja laat dat je maar weg.

rijstwafel
Rijstwafel – avocado/zalm/peper
Easy, vullend en snel. Uiteraard kun je ook andere toppings op de rijstwafel doen. De keuze is reuze.

Gekookt ei
Geen uitleg nodig lijkt mij

omelet
Omelet
Aan een omelet kun je heel veel toevoegen. Kruiden, huttekase en heel veel groenten. Dit is sneller dan een diepvriespizza uit de magnetron! Al ga ik er vanuit dat je dat niet snel als tussendoortje gaat eten.

Boerenkoolchips
Ik heb het nog niet gegeten moet ik eerlijk bekennen, maar al wel veel over gehoord. Boerenkool is een zeer voedende groenten dus sowieso geen verkeerde keuze. De smaak daar valt uiteraard over te twisten..

Pure chocolade
Een blokje (20 gram) pure (85%) chocolade. Eet het langzaam en laat het in je mond smelten. Als grote chocofan kan ik hier mijn hart bij ophalen omdat dit tussendoortje toch nog relatief gezond is.

Spelcrackers
Je kunt ze zelf maken en voor de luiaards onder ons: je kunt ze ook in de supermarkt kopen. Deze kun je natuurlijk ook weer versieren met groenten.

Magere kwark/ volle yoghurt
Je kunt ook een bakje kwark of yoghurt nemen. Ik doe hier vaak alleen kaneel bij en soms wat zaden/pitten. Uiteraard kun je hier ook fruit toevoegen.

Deze tussendoortjes zijn heel erg makkelijk en meestal snel te maken. En zo heb je dus nog veel meer tussendoortjes. Misschien wat meer werk, maar dat is het zeker waard! Als je van te voren bijvoorbeeld veel maakt van bananenbrood kun je het in plakken snijden en invriezen. Je kan er zo wel een week van genieten. Ik ga liever voor een gezond en vullend tussendoortje zodat ik geen knorrende maag heb in plaats van suikerrijke ontbijtkoek.

Wat eet jij vaak als tussendoortje?

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

7 Reacties

  • Reageer Lisa 10 maart 2015 op 20:24

    Yoghurtijs klinkt heerlijk!

    • Reageer marlijn 10 maart 2015 op 20:26

      Ja, zeker nu de zomer eraan komt.

  • Reageer Rutger 10 maart 2015 op 20:24

    Ziet er allemaal lekker uit!! Even een vraag, hoelang kun je die vers geperste sinaasappelen bewaren??

    • Reageer marlijn 10 maart 2015 op 20:27

      Ongeveer 5/6 dagen, de rest kun je invriezen 😉

  • Reageer Manon 11 maart 2015 op 06:51

    Fijne tips! Ik eet héél graag dadelballetjes als tussendoortje, zo lekker. De boerenkoolchips heb ik laatst geprobeerd maar is niet helemaal mijn ding. De groentechips van AH eigen merk vind ik wel erg lekker 🙂

    • Reageer marlijn 11 maart 2015 op 16:48

      Ja chocoballetjes vind ik ook heerlijk. Ik zal binnenkort eens de AH induiken voor de groentechips. Thanks voor de tip.

  • Reageer Tussendoortjes onder de loep: deel 1 - Eetfabriek 3 juli 2015 op 10:49

    […] Conclusie ontbijtkoek De ontbijtkoek kun je beter nemen dan een eierkoek, maar dan nog kun je dit tussendoortje beter voorbij laten gaan. Een keer een plak kan prima. Als dagelijks tussendoortje kun je beter iets waar meer voedingsstoffen in zitten. Sowieso krijgen de meeste mensen al veel suiker binnen en met zo’n tussendoortje wordt dat niet minder. Benieuwd wat voor tussendoortjes dan wel? Kijk dan eens naar dit artikel. […]

  • Laat een reactie achter