review te green kitchen
Baksels, Food, Kookboeken, Ontbijt & lunch, Recepten

Review: The green kitchen

Al heel lang stond The green kitchen van David Frenkiel & Luise Vindahl (en hun dochtertje) op mijn reserveringslijst bij de bieb. Op internet kom ik dit boek namelijk regelmatig tegen met veel positieve reacties. En als je even op hun blog kijkt dan kun je niet anders dan verkocht zijn toch? Het moment kwam daar en ja hoor, ik heb het kookboek voor een paar weken in huis! En niemand heeft gelogen, het is een prachtig kookboek. Origineel met hele mooie foto’s en verrassende vegetarische gerechten. Uiteraard dook ik ook gelijk de keuken in en maakte ik een aantal recepten. Tot nu toe heeft alles heerlijk gesmaakt en is het voor herhaling vatbaar.
review the green kitchen
review kookboek the green kitchen
review kookboek the green kitchen
review kookboek the green kitchen

Indeling

Het boek is redelijk standaard ingedeeld, maar dat vind ik alleen maar handig. Na de inleiding, voorraadkast en een gezond begin behandelen ze ook wat basics. Basisrecepten zijn altijd handig en ik ben dan ook nog altijd op zoek naar een fijn en mooi basiskookboek.. al weet ik stiekem al waar ik op naar zoek ben. De kookboeken van Donna Hay zijn daarin mijn favoriet namelijk. Maar in elk geval staan hier dus ook een paar basisrecepten in zoals tomatensaus en zelf kiemen zaden!

Persoonlijk en onbewerkt

Ze vertellen in het boek hun persoonlijke verhalen, hoe ze elkaar ontmoet hebben en hoe ze zo fanatiek in de keuken zijn geworden. Erg leuk om te lezen, je kan er echt een voorstelling bij maken. Daarnaast zijn ze groot voorstander van onbewerkt eten en eten ze hoofdzakelijk glutenvrij. Ook staan er tips in om je eigen kroost gezond te laten eten én hoe ze hier zelf mee om gaan.
review kookboek the green kitchen review kookboek the green kitchen review kookboek the green kitchen
review kookboek the green kitchen

Recepten uitprobeert

Zelf heb ik de omeletrolletjes met appel en huttekase gemaakt evenals kruidenpistachefalafel uit de oven én koekjes van quinoa,bloemkool en (wilde) knoflook. Over deze twee laatste gerechten plaats ik denk ik nog een apart artikel.. maar als je niet kunt wachten dan kun je altijd het boek zelf lenen of kopen.

Ingrediënten en gerechten

De ingrediënten die in dit kookboek voor komen zijn soms wat aan de lange kant, maar meestal wel redelijk snel en makkelijk te maken. Daarnaast gebruiken ze havermout,boekweit, kikkererwten maar ook maismeel en gierst waar ik minder bekend mee ben. Ik vind het leuk om nieuwe ingrediënten te ontdekken en dat kan ik met dit boek zeker. Meer dan 80% van de recepten wil ik nog wel eens maken én dat heb ik lang niet bij alle kookboeken. Voor mij is het dus een geslaagd kookboek. In dit boek staan wat minder recepten voor zoete gerechten, maar dit vind ik wel prima want er zijn genoeg andere kookboeken die hierin mijn hunkering naar zoet voorzien. Wat ik heel leuk gevonden vind zijn de fruitrolletjes (zie foto hieronder). Ik heb dit nog nooit eerder gezien!
review kookboek the green kitchen
review kookboek the green kitchen

Conclusie

Een vegetarisch kookboek die werkt met pure ingrediënten, veel groenten en soms wat minder bekende ingrediënten. Verrassend met prachtige foto’s. Zo kan ik dit boek samenvatten. Dus als je houdt van nieuwe gezonde gerechten raad ik je dit boek zeker aan. Niet geschikt voor mensen die met zo min mogelijk ingrediënten willen koken of geen stap in een natuurwinkel (willen) zetten 😉 . Ze hebben trouwens ook een deel 2: The green kitchen travel die uiteraard ook op mijn lijstje staat. Zodra ik deze binnen heb zal ik hier over ook een review schrijven.

Lijkt dit kookboek jou wat? Wat vind jij een fijn basiskookboek?

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk