tussendoortjes gezond
Food, Uitgelicht

Tussendoortjes onder de loep: deel 1

Van eierkoek tot Sultana, genoeg mensen nemen dit als tussendoortje. Niks mis mee als je dit lekker vind, maar om nou te zeggen dat dit echt gezond is.. dan kun je beter je mond (dicht) houden haha. Benieuwd waarom?

In deze editie komt de eierkoek en de ontbijtkoek aan de orde. Vroeger at ik best vaak zelf ontbijtkoek, ik dacht dat het vezelrijk was én best een gezond tussendoortje. De grote hamvraag… waren mijn gedachtes goed?

tussendoortjes gezond

Eierkoek

Voor het beeld heb ik Brabantse eierkoeken genomen van de AH. Want zonder de ingrediënten en voedingswaarde kan ik niks over het product zeggen.
Ingrediënten

TARWEBLOEM, suiker, 11% SCHARRELEI, water, magere MELK­POE­DER, SOJA­BLOEM, rijsmiddel (E503),MEL­KEIWIT, citroen, gemodificeerd aardappelzetmeel.

De eerste genoemde ingrediënten zitten het meest in het product, in dit geval dus tarwebloem en suiker. Dit is dus geen volkoren product en hierdoor bevat het vooral suikers en ‘makkelijke’ koolhydraten. Je lichaam heeft het dus een stuk sneller verteerd dan een volkoren product. Je hebt dus snel weer trek in eten én je voelt je niet echt verzadigd. De kans is groot dat je nog een eierkoek/eten neemt.

Inhoud
220 Gram. 55 gram een­heid/een­he­den. 4 por­tie(s).
 Voedingswaarde Per 100 Gram. Per eierkoek
Energie 1310 kJ 720 kJ
Energie 310 kcal 170 Kcal
Vet 2 g 1 g
Voedingsvezel 0,6 g 0,33 g
Koolhydraten 66 g 36 g
Waarvan suikers 38 g 21 g
Natrium 0,03 g 0,2 g

Ook hier zie je dus dat er erg veel suiker in één eierkoek zit, 21 gram! Een standaard formaat suikerklontje is 4,4gram. Dit betekend dat er hier dus bijna 5 suikerklontjes in zitten!! De richtlijn van natuurvoeding is maximaal 40 gram en geloof die van het voedinscentrum 60 gram. Dan tikt dit aardig aan.

Conclusie eierkoek
Af en toe een keer een eierkoek kun je natuurlijk prima nemen, maar om nou te zeggen dat dit een verantwoord tussendoortje is.. Beter ga je voor iets wat echt een verzadigd gevoel geeft. Ik had trouwens ook nog gekeken naar de volkoren eierkoeken maar dit is even bedroevend.. er zit ergens wat volkorenmeel in maar er zit voornamelijk tarwebloem in én net zoveel suiker.

Ontbijtkoek
tussendoortjes gezond

Voor het voorbeeld gebruik ik de naturel ontbijtkoek van Peijnenburg.

Ingrediënten: Glucose-fructosestroop (gemaakt van granen), roggebloem 38%, suiker, plantaardige oliën (palm, raap), rijsmiddel (natriumbicarbonaat, zuurnatriumpyrofosfaat),
tarwebloem, specerijen 0,3%, aroma.

Zie hier ook dat suiker (want dat is het eerste ingrediënt alleen hebben ze er een mooie naam voor gedacht) het eerste ingrediënt is, dat beloofd niet veel goeds. Daarna zit er roggebloem in dus geen meel en weer suiker. Op het eind staat aroma wat ook weer suiker is. Je snapt dat dit net zoals de eierkoek vooral bloem is met suiker en geen verzadigd gevoel geeft.

Voedingswaarde per 100 gram per 30 gram = 1 plak
Energie 1.321 kJ/312 kcal 396 kJ/93 kcal
Eiwit 2,9 g 0,9 g
Koolhydraten 70,4 g 21,1 g
– waarvan suikers 39,3 g 11,8 g
Vet 1,3 g 0,4 g
Voedingsvezel 3,2 g 1,0 g
Zout 0,51 g 0,15 g

Als je de eierkoek vergelijkt met de ontbijtkoek qua calorieën kun je beter voor de ontbijtkoek gaan, ook zitten er de helft van de suikers in, maar nog steeds erg veel! Het klopt wel dat er dus 1 gram vezel in zit, maar dit product is niet echt vezelrijk.. dan kun je beter peulvruchten, groenten of volkoren producten eten (en genoeg water drinken).

Conclusie ontbijtkoek
De ontbijtkoek kun je beter nemen dan een eierkoek, maar dan nog kun je dit tussendoortje beter voorbij laten gaan. Een keer een plak kan prima. Als dagelijks tussendoortje kun je beter iets waar meer voedingsstoffen in zitten. Sowieso krijgen de meeste mensen al veel suiker binnen en met zo’n tussendoortje wordt dat niet minder. Benieuwd wat voor tussendoortjes dan wel? Kijk dan eens naar dit artikel.

In het volgende deel komt de Sultana en de Liga Evergreen aan bod!

Wat eet jij vaak als tussendoortje?

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

Geen reacties

Laat een reactie achter