tussendoortjes gezond
Food, Uitgelicht

Tussendoortjes onder de loep: deel 2

Van eierkoek tot Sultana, genoeg mensen nemen dit als tussendoortje. Niks mis mee als je dit lekker vind, maar om nou te zeggen dat dit echt gezond is.. dan kun je beter je mond (dicht) houden haha. Benieuwd waarom?
In deze editie neemt detective Marlijn Sultana en Liga Evergreen onder de loep. Ook deze twee koekjes heb ik vroeger vaak genoeg gegeten op school. Deel 1 kun je hier terug vinden.

Sultana
Als voorbeeld neem ik de naturel variant van Sultana. Zoals je al aan de ingrediënten kunt zien hieronder bevat dit tarwebloem (dus wit meel), vruchtenvulling waarvan een deel blijkbaar ook rijstebloem is.. bijzondere vulling en daarna suiker en zonnebloem olie.. en de rest lijkt zeg ik maar niks over. Als ik naar de ingrediënten kijk denk ik niet dat mijn lichaam hier heel blij van wordt.

Ingrediënten
Tarwebloem, vruchtenvulling 37% [rozijnen 31%, krenten 6%, rijstebloem], suiker, plantaardige olie (zonnebloem), maltodextrine, lactose en melkeiwitten, glucosestroop, magere melkpoeder, rijsmiddelen (dinatriumdifosfaat, natriumcarbonaten, ammoniumbicarbonaten), zout, aroma’s.

Voedingswaarde

Per 100 gram Per koekje Per 3 koekjes
Energie 1665kJ 241kJ 723kJ
  Kcal 394kcal 57kcal 171kcal
Vetten 7,0g 1,0g 1,0 g
Koolhydraten 75,9g 11,0g 33g
waarvan suikers 35,3g 5,1g 15,3g
Vezels 2,8g 0,4g 1,2g
Eiwitten 5,8g 0,8g 2,4g
Zout 0,6g 0,1g 0,3g

Per koekje valt het wel mee hoeveel calorieën je binnenkrijgt, maar deze sultana’s zijn per 3 verpakt en meestal at ik er dus ook 3 op, vandaar dat ik die waarden er ook bij heb gezet. Er zitten vrij veel suikers in voor 3 kleine koekjes. Toch zitten er wel wat vezels in wat mij verbaast. Opzich kan dit wel als tussendoortje, maar als je kijkt naar de hoeveelheid suikers en de ingrediënten kun je beter voor een ander tussendoortje gaan. Bij het eten van Sultana’s heb ik namelijk nog gewoon zin in eten en dat wil ik juist niet. Maar als jij dit juist wel wilt, ga je gang 😉 .


Liga evergreen

Het gebalanceerde en verantwoorde tussendoortje.EverGreen bevat volkorengranen. En is bovendien rijk aan voedingsvezels, ijzer en vitamine B6. Dit is de slogan van Liga Evergreen.

Ik ben benieuwd of ze gelijk hebben. Ik kijk naar de originele variant met appel.

Ingrediënten
Ingrediënten: TARWEBLOEM 24,1%, VOLKORENHAVERMEEL 18,6%, rozijnen 17,8%, suiker, VOLKORENTARWEMEEL 7,1%, koolzaadolie, krenten 4,1%, glucosestroop, glucose-fructosestroop, geconcentreerde appelpuree 1,8%, TARWEDEXTRINE, rijstbloem, calciumcarbonaat, rijsmiddel (ammoniumwaterstofcarbonaat), TARWEVEZELS, bevochtigingsmiddel (glycerol), kaneel, zout, erwteneiwit, palmolie, aroma’s, emulgator (SOJALECITHINE), geleermiddel (pectine), elementair ijzer, appelpuree, vitamine B6, TARWEZEMELEN, geconcentreerde fruitpuree (bosbes, zwarte bes, framboos, aardbei), kleurende plantenextracten

Zó, wat veel ingrediënten. En het begint met tarwebloem, daarna pas het volkorenmeel.. maar ze gebruiken wel volkorenmeel dat ik moet ik ze nageven. Daarnaast hebben ze uiteraard suiker toegevoegd. Alles wat dikgedrukt is = suiker! Zo lijkt het dat er niet zoveel suiker in zit, omdat ze de suiker hebben uitgesplitst, maar als je alles op één hoop zal benoemen kan het maar zo zijn dat suiker het eerste ingrediënt wordt. Het eerste ingrediënt is het ingrediënt waar het meeste van in het product zit. Oja, deze variant is met appel maar de appel moet je met een microscoop zoeken.. er zit geconcentreerde appelpuree in.. wel 1,8%! Die vitamine’s hebben ze trouwens toegevoegd en het kan maar zo zijn (grote kans) dat dit synthetische vitamines zijn, die je lichaam dus niet goed opneemt. Ze zetten het er ook nadrukkelijk bij in de ingrediëntenlijst terwijl je alle vitamines en mineralen ook niet op een appel ziet staan..

Voedingswaarde

Gemiddelde voedingswaarde 100 g 1 biscuits (20,8 g)
Energie 1620 kJ 337 kJ
385 kcal 80 kcal
Vetten 8,6 g 1,8 g
waarvan verzadigde vetzuren 1,1 g 0,2 g
Koolhydraten 68 g 14 g
waarvan suikers 31 g 6,4 g
Vezels 6,3 g 1,3 g
Eiwitten 6,1 g 1,3 g
Zout 0,33 g 0,07 g

Conclusie Evergreen
De liga Evergreens zijn altijd per twee verpakt en ik ga er dus weer vanuit dat je er twee eet. Dat betekend dus 160 calorieën, wat voor een tussendoortje prima is. Maar het gaat natuurlijk vooral om de inhoud van die calorieën.  Zoals je kan zien, zitten hier ook weer aardig wat suikers in, bij twee koeken is dit bijna 13 gram. Net iets minder dan 3 Sultana’s. Je krijgt wel wat meer vezels cadeau maar verder zijn ze redelijk aan elkaar gelijk, de Sultana en de Evergreen. Als je moet kiezen tussen deze twee zal ik voor de evergreen kiezen, maar het is wel een vrij minimaal verschil. Eigenlijk kies ik ze liever geen van beide.

Zo strenge detective Marlijn heeft gesproken. Zo zie je maar weer hoe marketing werkt, een mooie appel op de de voorkant van de verpakking terwijl er eigenlijk maar een minuscuul stukje appel in zit. Laat je dus niet gek maken door die verpakkingen maar kijk altijd naar de ingrediënten en voedingswaarde; die zeggen wat er écht in zit! Let jij hier ook op in de supermarkt?

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

2 Reacties

  • Reageer Sandra 9 juli 2015 op 08:39

    Ben blij dat ik al die dingen niet kan eten. Ik let in de supermarkt ook altijd op of er zooi in het voedsel zit. Iets met e-nummers etc. laat ik lekker staan!

  • Reageer Nathalie 15 juli 2015 op 19:33

    Interessant artikel! Vroeger nam ik dit soort koekjes dagelijks mee naar school. Tegenwoordig kies ik voor gezondere alternatieven. Al zou ik de Sultana met zo’n yoghurtlaag best nog eens lusten.

  • Laat een reactie achter