tussendoortjes gezond
Food, Uitgelicht

Tussendoortjes onder de loep #3

Van eierkoek tot Sultana, genoeg mensen nemen dit als tussendoortje. Niks mis mee als je dit lekker vind, maar om nou te zeggen dat dit echt gezond is.. dan kun je beter je mond (dicht) houden haha. Benieuwd waarom?
In deze editie neemt detective Marlijn Liga Milkbreak & de rijstwafel onder de loep. Voorgaande delen: deel 1/ deel 2 kun je ook bekijken door op het deel te klikken.

Liga Milkbreak

Liga Milkbreak

Ik heb de ‘gewone’ milkbreak gekozen. Deze belooft vol met bouwstoffen te zitten, waarschijnlijk zijn deze allen toegevoegd en kun je net zo goed een vitaminepil nemen of gewoon genoeg fruit en groenten (nog beter).. maar we gaan het meemaken.

Ingrediënten

TARWEBLOEM (47,7%), suiker, glucosestroop, koolzaadolie, TARWEZETMEEL, lactose en MELKEIWITTEN (6,1%), magere MELKPOEDER (5,4%), geheel gehard palmpitvet, volle MELKPOEDER (3%), zonnebloemolie, EIEREN, oplosbare TARWEVEZELS, palmpitolie, rijsmiddelen (dinatriumdifosfaat, natriumwaterstofcarbonaat, ammoniumwaterstofcarbonaat), calciumcarbonaat, zout, emulgator (SOJALECITHINE), aroma’s, elementair ijzer, vitamine B6.

Zoals je ziet is suiker het 2e ingrediënt na bloem. Ik word er in elk geval niet erg vrolijk van. Sowieso al niet van de tarwebloem, omdat dit én niet volkoren is en het bloem is en geen meel wat dus niet vult. Daarnaast zit er bijvoorbeeld gehard palmvet in wat transvetten zijn, ook niet erg natuurlijk. Naar mijn mening kun je beter zelf koekjes bakken, goedkoper,vullender en scheelt weer een berg plastic verpakkingen.

Voedingswaarde

Gemiddelde voedingswaarde 100 g 1 biscuits (20,4 g)
Energie 1865 kJ 381 kJ
445 kcal 91 kcal
Vetten 17 g 3,5 g
waarvan verzadigde vetzuren 6,7 g 1,4 g
Koolhydraten 62 g 12,5 g
waarvan suikers 20 g 4,1 g
Vezels 3 g 0,6 g
Eiwitten 9,2 g 1,9 g
Zout 0,88 g 0,18 g

Er zitten twee biscuits in één verpakking, dus dat zijn 182 calorieën, prima voor een tussendoortje. Echter zijn de vezels niet rijkelijk aanwezig maar de suikers daarin tegen wel. Zo heb je volgens de natuurvoeding niet meer dan 40 gram suiker nodig. Als je twee koekjes eet kom je al op bijna 25% van alle suikers die je nodig hebt. Ik vind het in elk geval veel 8 gram. Verder valt me de voedingswaarde mee, maar als ik kijk naar de ingrediënten heb ik die liever niet in mijn lichaam.
Daarnaast staat er later ook nog op de website de waardes van ijzer etc. vermeld. Dit wordt bijvoorbeeld nooit bij een natuurlijk product vernoemd zoals een paprika omdat dit niet hoeft. Je moet dit alleen vermelden als het toegevoegd is! Een keer dit als tussendoortje kan natuurlijk best, maar ik zou dit niet dagelijks eten of aan je kinderen mee geven. Je kunt ijzer én calcium uit genoeg plantaardige bronnen halen en daar heb je deze koekjes niet voor nodig. Dit hebben ze waarschijnlijk toegevoegd om te laten lijken dat dit een erg gezond koekje is.

 

gezonde tussendoortjes

Rijstwafel AH

Voor dit voorbeeld gebruik ik de Rijstwafel van AH met zeezout. Veel mensen nemen wel eens een rijstwafel als tussendoortje, vaak ook belegd. Dit komt omdat de rijstwafel weinig calorieën bevat. De verpakking beloofd je vezels. Maar hoe zit het nu echt met de voedende factor van deze wafel? Voor dat vinkje kan een bedrijf trouwens betalen en is het lang niet altijd de beste keuze qua voedingswaarde.

Ingrediënten

Zil­ver­vlies­rijst, 0,7% zee­zout.
Niks mis met deze ingrediënten toch. Ik kan hier dus ook niet zoveel over zeggen. Vandaar dat de voedingswaarde ook altijd erg belangrijk is!

Voedingswaarde

Per 100 gram Per (10 gram) rijstwafel
Energie 380 kcal 38 kcal
Vet 3 g 0,3
Waarvan verzadigd 0,7 g 0,07
Waarvan enkelvoudig onverzadigd 1 g 0,1
Waarvan meervoudig onverzadigd 1 g 0,1
Koolhydraten 79 g 7,9
Waarvan suikers 1 g 0,1
Voedingsvezel 4 g 0,4
Eiwitten 7,5 g 0,75
Zout 0,8 0,08

Zoals je ziet bevat één rijstwafel 38 kcal wat niet veel is. Echt voedend is een rijstwafel verder niet, er zitten weinig eiwitten, vet en vezels in. Wel zitten er nog wat koolhydraten in maar ook niet echt om naar huis te schrijven. Naar mijn idee vult een rijstwafel ook niet bepaald. Aangezien een rijstwafel vooral koolhydraten bevat stijgt hierdoor je insulineniveau en heb je nog steeds zin in eten. Een oplossing om een eventuele trek te verminderen of te voorkomen is een rijstwafel niet. Ik raad je dan ook aan om een rijstwafel te beleggen met een eiwitbron en niet met nog een koolhydraatbron want dan houd je hetzelfde ‘probleem’.

Conclusie
Beter neem je niet de liga milkbreak en kun je een rijstwafel prima nemen als je dit combineert met een eiwitbron anders houd je vooral honger of krijg je honger.

Nemen jullie dit wel eens als tussendoortje? Wat vinden jullie van mijn kritiek?

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

7 Reacties

  • Reageer Ysanne 25 september 2015 op 10:17

    Bizar dat in dit soort dingen vaak veel suikers zitten. Het is echt een hele opgave om redelijk gezonde en gluten-vrije snacks te vinden voor tussendoor. Misschien heb jij wel tips?

    • Reageer marlijn 25 september 2015 op 11:24

      Ja, als je er op gaat letten kun je bijna niks meer kopen haha. Eh noten (ongezouten & ongebrand) al moet je daar ook weer niet teveel van nemen natuurlijk.. verder kwark met zaden/pitten/fruid oid.. al eet ik nu sojayoghurt met rijstproteïne, vind ik lekkerder dan kwark want kwark valt bij mij altijd zo zwaar op de maag, maar bevat beide eiwitten 😉 . Of een avocado met cacao poeder.. is een soort chocoladetoetje.

  • Reageer Nesrin 29 september 2015 op 12:19

    Jammer dat er altijd bloem en suiker in zit. Meel zou een beter alternatief zijn en een goede vervanger voor suiker hebben we inmiddels ook ontdekt.
    Leuk dat je dat er een deel 3 is, ik kijk uit naar meer delen.

    • Reageer marlijn 30 september 2015 op 08:56

      Dankje, als je nog een idee hebt voor een volgende deel hoor ik het graag 🙂

  • Reageer Laura 29 september 2015 op 15:36

    Bizar hoeveel suiker er in zit. Het wordt steeds lastiger om gezondere tussendoortjes te kopen. Ik probeer ze steeds meer zelf te maken maar soms heb je gewoon behoefte aan zoiets. Wel een hele leuke categorie trouwens! Hoop dat je hier nog meer over gaat schrijven.

    • Reageer marlijn 30 september 2015 op 08:55

      Ja zelf maken is de beste optie meestal. Achja af en toe is het prima natuurlijk. Dankjewel, als je nog iets onder de loep wil hoor ik het graag 😉

  • Reageer Talitha 6 oktober 2015 op 09:37

    Super leuk artikel! Inderdaad, supermarkt koekjes kan je meestal beter overslaan. Ik at vroeger best vaak rijstwafels met pindakaas omdat ik het echt mega lekker vond haha. Nu wat minder omdat het inderdaad niet vult. Dan eet ik graag kwark!

  • Laat een reactie achter