tussendoortjes gezond
Food, Uitgelicht

Tussendoortjes onder de loep #4

Het wel weer tijd voor een onder de loep versie! Ik neem dit keer borrelhapjes onder de loep. Ze zijn vaak gevaarlijk omdat je er al snel door van blijft eten. Ben jij ook benieuwd wat er nu precies in zit zodat je wellicht de volgende keer misschien geen extra handje neemt?

Borrelnoten Duyvis Poesta (300 gram)

De fabrikant belooft: Pinda’s in een krokant jasje met hartige smaak. Zonder toevoeging van conserveermiddelen en kunstmatige kleurstoffen.
Zelf vind ik de borrelnoot niet erg lekker maar het is wel een favoriet van mijn vriend waardoor ik er eerder ook wat van neem, stom is dat eigenlijk! Stiekem is deze editie dan ook voor hem haha.

Ingrediënten
In­gre­dien­ten: pin­da’s, zet­meel (o.a. van tar­we), zon­ne­bloem­olie, sui­ker, har­ti­ge smaak [krui­den en spe­ce­rij­en (pa­pri­ka­poe­der en uip­oe­der), gist­ex­tract, dex­tro­se, lac­to­se (van melk), aro­ma (be­vat melk, tar­we en sel­de­rij), voe­dings­zuur (azijn­zuur en ci­troen­zuur), gist­poe­der (be­vat gerst), rooka­ro­ma], zout, ge­mo­di­fi­ceerd zet­meel, kleur­stof (ge­con­cen­treerd bie­ten­rood­sap, cur­cu­mi­ne en pa­pri­ka-ex­tract).

Het eerste wat mij opvalt is dat er ontzettend veel in zit én dat er zelfs suiker in deze hartige snack zit! Het moet niet gekker worden. Ook zit hier lactose is wat naar mijn mening er prima uit gelaten kan worden.. net zoals bijna alle ingrediënten eigenlijk haha. Zoals je kan zien hebben ze de suiker wel uitgesplitst want er zit suiker, dextrose én aroma in wat allemaal suiker is.. ik ben benieuwd als dit allemaal dezelfde naam hadden gekregen of dit dan voor de pinda’s stond (dus welk voedingsmiddel er het meeste in zit). Goed ik wist natuurlijk al lang dat dit niet een gezonde hap is en dit bevestigd het al.  Zonder toevoeging van conserveermiddelen en kunstmatige kleurstoffen zegt de fabrikant, dat is leuk en aardig maar er zit nog steeds genoeg troep is.. dit laat wel zien dat je verpakkingen nooit zomaar moet geloven en zelf ook moet blijven nadenken.

Voedingswaarde

Per 100 Gram. 25 gram (handje).
Energie 543 kcal 136
Vet 34 g  8.5
Waarvan verzadigd 5,1 g 1,2
Waarvan enkelvoudig onverzadigd 24 g 6
Waarvan meervoudig onverzadigd 5,3 g 1,3
Koolhydraten 44 g 11
Waarvan suikers 6,5 g 1,6
Voedingsvezel 2,5 g 0,6
Eiwitten 14 g 3,5

De voedingswaarde valt me nog enigszins mee, al zit er wel aardig wat vet in, maar de suiker is niet heel veel gram. Wel zie je dat een handje 136 calorieën is en als je dus al twee handjes pakt bijna aan de 300 calorieën zit.. met iets wat niet vult en je nog meer laat neigen naar meer. Zelf vind ik dit vrij veel voor een voedingsmiddel die niet vult en geen mineralen/ vitaminen bevat. Aangezien borrelnoten vaak staan op borrels waar vaak ook alcohol of frisdrank geschonken wordt tikt dat zo aan en ben je zo 500 calorieën verder als je niet op past. Misschien helpt dit inzicht om niet te gretig te zijn bij dit soort versnaperingen 😉 .

Tussendoortjes onder de loep

Gezouten pinda’s (AH huismerk)

De fabrikant beloofd: Speciaal geselecteerd & in plantaardige olie gebakken. Oja en het is rijk aan vitamine E, fosfor en een bron van proteïne en waarschijnlijk ook zout).

Ingrediënten

In­gre­di­ën­ten: 96% pin­da (pin­da), olie (zon­ne­bloem, palm), 0,7% zout.
Niet hele gekke ingrediënten, maar zoals je gelijk kunt zien is dit geen rauwe noot en is hij dus gezout (geen verrassing natuurlijk). Hier kom ik zo op terug.

Voedingswaarde

Per 100 Gram. 25 gram
Energie 615 kcal 154
Vet 49 g 12,2
Waarvan verzadigd 8 g 2
Waarvan enkelvoudig onverzadigd 27 g 6,75
Waarvan meervoudig onverzadigd 14 g 3,5
Koolhydraten 14 g 3,5
Waarvan suikers 3,5 g 0,87
Voedingsvezel 7 g 1,75
Eiwitten 25 g 6,25

Op de verpakking wordt er geen zout / natrium weergegeven. Heel flauw want dit is wel verplicht: Met de wet Voedselinformatie is het verplicht om energie en 6 voedingsstoffen (vet, verzadigd vet, koolhydraten, suikers, eiwitten en zout) op het etiket te vermelden (bron). Ik ging even op een andere site kijken wat gemiddeld is voor gezouten pinda’s is: hier kwam 300 mg uit (bron). We hebben 1,6 gram natrium nodig. 300 mg is dus 0,3 gram zout dus een totaal van bijna 19% van de dagelijkse inname, dit is trouwens wel bij 100 gram. Dit valt me nog mee, maar ik denk als je veel bewerkte producten eet (dus niet zoveel zelf gemaakt) je hier makkelijk over heen gaat.

Dit product valt me dus best mee want er zitten best wat vezels en eiwitten in. Net zoals alle noten (al is een pinda een peulvrucht!) is dit ook een een product die vrij calorierijk is door het vetgehalte. Hier zit ook palmolie in wat niet zo goed is voor onze aarde wat weer jammer is. Gezouten pinda’s kun je in elk geval wel beter nemen dan borrelnoten, omdat dit ook daadwerkelijk wat toevoegt voor je lichaam. Wel kun je beter de ongebrande en zoutloze versie nemen. Rauwe noten zijn onbewerkt en kunnen nog in de dop zitten of gepeld zijn. De natuurlijke grondstoffen zoals mineralen, vitaminen en eiwitten worden hierdoor behouden én zijn daarom gezonder. Gebrande noten zijn vaak gefrituurd én daarom gaan vaak de gezonde elementen verloren. Goed lang verhaal kort te maken, prima tussendoortje maar je kunt beter rauwe noten eten. Een keer kan natuurlijk geen kwaad want het gaat uiteraard om het gehele plaatje wat je op een dag/week/ je leven eet 😉

Ik denk er aan om de volgende onder de loep in kerstthema te doen, nog suggesties hier voor?

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

5 Reacties

  • Reageer Anne-Sterre 6 november 2015 op 12:47

    Ik eet geen pinda’s, maar wat een verschil nog per fabrikant. Voor het kerstthema iets van kerstkransjes of mince pies (ook leuk om zelf te maken trouwens)?

    • Reageer marlijn 7 november 2015 op 10:08

      Ja goed idee! Een mince pies ken ik niet.. maar heb even gegoogled, kan vast wel een gezonde versie van gemaakt worden 😉 .

  • Reageer Nesrin 6 november 2015 op 15:22

    Ik vind dit een leuk rubriek en auw een handje vol borrelnootjes…
    Verder kom ik niet zo 1,2,3 op een lekker kerstproduct.

  • Reageer Talitha 9 november 2015 op 13:15

    Ik vind dit zo’n leuke rubriek he! Ik neem meestal ongezouten noten (:
    Je hebt nu ook suikervrije ontbijtkoek van Peijnenburg, misschien leuk om die ook eens mee te nemen in je rubriek! O ja, en misschien speltkruidnoten haha. Lijkt me wel grappig om daar meer over te weten. Wss niet erg gezond maar oké (;
    De zonnatura tussendoortjes kan ook nog trouwens.

  • Reageer Laura 9 november 2015 op 15:05

    Zo’n leuke rubriek dit! Ik neem eigenlijk altijd ongezouten noten en helemaal als ik dit lees! Leuk als je een kerstversie doet!

  • Laat een reactie achter