tussendoortjes gezond
Food, Uitgelicht

Tussendoortjes onder de loep #5

Het wel weer tijd voor een onder de loep versie! Ik neem dit keer kerstkransjes en oliebollen onder de loep, echte feestdagenhappen. Ben jij ook benieuwd wat er nu precies in zit zodat je wellicht de volgende keer misschien geen extra krans of oliebol neemt?kerstkransjes

Kerstkransjes met chocolade (AH)

Zelf eet ik dit nooit, maar aangezien ik ze wel in elke supermarkt tegenkom leek het me wel leuk om deze eens onder de loep te nemen!

Ingrediënten
80% melk­cho­co­la­de(sui­ker, vol­le MELK­poe­der (LAC­TOSE, MEL­KEIWIT), ca­cao­mas­sa, ca­cao­bo­ter, emul­ga­tor (le­ci­thi­ne(SO­JA)), aro­ma), 20% mus­ket­zaad(sui­ker, glu­co­se­stroop, tar­we­zet­meel (GLU­TEN), kleur­stof (E100, E120,E132,E174), glans­mid­del (car­nau­ba­was)). Ca­cao­be­stand­de­len ten min­ste 30%, melk be­stand­de­len ten min­ste 20%.

Uiteraard weet iedereen dat dit geen gezond koekje is, dus de ingrediënten komen dan ook niet als een verassing. Dit kransje is ook niet plantaardig, niet zo gek als er melkchocolade op staat natuurlijk. Er zit vooral suiker in en zoals je kan zien ook kleurstof, die gebruikt zijn voor die spikkeltjes. Car­nau­ba­was is wél plantaardig, het komt ook vaak voor dat bijenwas oid gebruikt wordt. Goed het is dus vooral suiker.

Voedingswaarde
kerstkransje

Een kerstkransje eet je in elk geval niet om je vezelgehalte te verhogen 😉 . Zoals je kan zien bestaan de koolhydraten uit alleen maar suiker. Zelf vind ik 6 gram voor een kransje van 10 gram! erg veel. Wij hebben maar 40 gram (natuurlijke) suikers nodig, dus kun je nagaan. Uiteraard kun je dit een keer eten, maar houd het dan wel bij één. Zelf ben ik dol op chocolade en aangezien dit maar 10 gram is zou ik dit het niet waard vinden. Dan eet ik liever gewoon vego chocolade, wat ik echt superlekker vind in plaats van iets wat het net niet is. Qua calorieën valt een kransje wel mee zoals je ziet maar qua suikers niet. Je zult alleen nog maar meer zin krijgen in zoetigheid en dat lijkt me niet de bedoeling.

 

Oliebollen gemaakt van koopmans mix

Koopmans belooft niks gezonds, maar vooral een authentieke smaak. Volgens de verpakking kun je er  20-25 oliebollen uit halen.  Oja, ze zijn lekker luchtig.. nou ik denk dat ze vooral erg vet zijn 😉 .

In­gre­di­ën­ten
tar­webloem, sui­ker, wei­poe­der (melkbe­stand­deel), zet­meel (o.a tar­we), zout, 1,3% ge­droog­de bak­kers­gist.

Een oliebol bevat dus vooral bloem en suiker, sowieso kun je beter je eigen deeg maken ipv zo’n pakje (goedkoper en gezonder) maar dat terzijde. Het bevat dus ingrediënten waar je lichaam niet echt iets aan heeft en ze geven al helemaal geen vol gevoel.

Voedingswaarde

tussendoortjes onder de loep

Als je zelf oliebollen gaat maken en je dept ze niet goed droog de olie kan je zo een stuk meer calorieën aantikken. Vet bevat namelijk de meeste calorieën per gram (9 kcal ten opzicht van eiwit/koolhydraat die 4 kcal per gram bevatten). Opzich kan je een oliebol als tussendoortje nemen, maar erg gezond is het natuurlijk niet. Houd het dan wel bij één of maximaal twee oliebollen want anders eet je zo een hele maaltijd op bij wijze van spreken 😉 . Aangezien een oliebol niet erg vult (behalve als je er 6 van gaat eten) kun je voordat je een oliebol gaat eten bijvoorbeeld fruit eten zodat je je portiecontrole houd 😉 . Fruit kun je altijd beter voor de maaltijd eten omdat dit het snelst verteerd. Eet je bijvoorbeeld eerst een oliebol en dan fruit dan heb je meer kans op gisting en een opgeblazen gevoel.

Wat eten jullie met de feestdagen? Ik eet zelf geen oliebollen, ik heb sowieso niets met oud&nieuw. Ik sta dan ook met veel plezier 1 januari om 9:00 in de sportschool. Wel vind ik kerst heel leuk! Alvast fijne feestdagen allemaal 😀

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

3 Reacties

  • Reageer Sofie - HealthFie 22 december 2015 op 10:16

    Al die zoetigheden met kerst en nieuwjaar, dat is ook echt niets voor mij! Ik heb voor de feestdagen enkele gezonde feesthapjes in elkaar gestoken (die kan je op mijn blog en op YouTube bekijken). Ik vind het altijd leuker om alles zelf te maken, dan weet je wat je allemaal binnenkrijgt 🙂
    Voor jou ook fijne feestdagen!

  • Reageer Ysanne 22 december 2015 op 12:05

    Oei, die kransjes bevatten inderdaad veel suiker. Ik vind dit altijd heel interessant om te lezen, leuk dat je dit doet 🙂

  • Reageer Laura 22 december 2015 op 20:10

    Ik lust gelukkig geen oliebollen. Scheelt me heel veel calorietjes met oud en nieuw haha. Ik heb er zelf ook niet zoveel mee! Wat hebben die kerstkransjes veel suiker joh pfoe.

  • Laat een reactie achter