vegan
Food, Uitgelicht

Waarom ik vegan eet en hoe ik dat doe

Heel vaak hoor ik de vraag: “maar wat kan je dan nog eten?”. Of nog beter, maar dan kan je bijna niks meer eten! De meeste mensen denken dat planteneters alleen groenten en fruit eten. That’s it. Veganistisch eten is nog steeds bij veel mensen niet echt bekend. De meeste mensen weten niet echt wat het inhoud en al helemaal niet waarom je zou zo eten!
Bij deze een blog om de ontwetenheid weg te nemen ūüôā¬†


1. Je kunt niets meer eten
Ik kan alles eten wat er is, maar ik wil het niet. Dat is heel wat anders. Ik keek laatst toevallig naar de documentaire World’s best diet (geen aanrader) en daar gingen ze onder andere inktvis eten. De inktvis was al wel dood, maar zijn uiteinden bewogen nog. Oh my, je zou dat maar eten. Nee, ik ben heel blij dat ik geen dierlijke producten eet. Ik zou nu ook √©cht geen dood dier (levend natuurlijk ook niet) willen eten. Daarnaast kan ik nog genoeg eten! Ik eet zoveel dingen die de gemiddelde Nederlander niet eet, of zelfs nog nooit van gehoord. Je wordt er ook nog eens creatief van!
Zo eet ik nu veel meer peulvruchten, bonen, kiemen, tempé, zaden, pitten, verschillende granen, groenten etc. Met mij hoef je geen medelijden te hebben.
Daarnaast is er nog genoeg ongezond voedsel en is veganistisch echt niet perse super gezond. Er is gewoon veganistisch snoep, koek, taart, ijs etc. Daarnaast kun je bijna alle gerechten wel veganizen (dus veganistisch maken).

2. Hoe kom je aan je eiwitten?
Er zijn al veel bloggers voor mij gegaan die hier artikelen aan hebben gewijd. Lees bijvoorbeeld eens dit artikel, deze of deze.
Zelf heb ik wel erwteneiwittenpoeder dat ik af en toe gebruik, maar er zijn genoeg mensen (vooral in de fitnesswereld) die eiwitpoeder van lactose = de koe gebruiken. Plantaardig kan prima! Er zijn ook veganistische bodybuilders (zoals Torre Washington) dus je hoeft echt geen kilo’s kip en kwark weg te werken als je bijvoorbeeld spieren wilt opbouwen. Wel is het moeilijker om aan voldoende eiwitten te komen, maar het zeker niet onmogelijk!

3. Maar is dat niet een beetje extreem?
Selma heeft hier een mooi artikel over geschreven. Vooral deze zin vond ik treffend: Je kunt je afvragen wie nu eigenlijk de extremist is. Degene die zoveel leed veroorzaakt voor dier en milieu door de keuze voor dierlijke producten op zijn bord, of degene die een vredelievend, plantaardig dieet nastreeft.

vegan

4. Waarom eet je ook geen eieren, zuivel en vis meer?

De meest bijzondere vraag is eigenlijk waarom ik geen vis meer zou eten. Alsof een vis geen dier is. Als ik nu aan vissen denk (die mensen eten) denk ik aan vissen die allemaal op elkaar zwemmen, vrijwel geen ruimte hebben, ziek zijn en misschien nog wel een slechter leven hebben als dieren die naar de slacht gaan.
Daarnaast eet ik ook geen eieren. In het wild kan de gemiddelde kip 10 jaar worden, sommige rassen zelfs 20 jaar oud! In de bio-industrie echter gaat een legkip (de industriekip) ongeveer 17 maanden mee, daarna is ze uitgeput en legt ze niet tot nauwelijks nog, Om eieren te leggen zijn er kippen nodig, dus komen er ook uit veel eieren kippen of hennen. Hennen kunnen geen eieren leggen dus die worden gedood op geen vriendelijke manier. Voor eieren worden dus wel degelijk dieren gedood. Veel mensen weten dit niet (of doen alsof ūüėČ ).
Ook bij zuivel komt dierenleed voor. Zie het filmpje hieronder, hele duidelijke uitleg. Zie deze website voor meer informatie.

5. Wat eet je dan wel?
Om een idee te krijgen wat ik bijvoorbeeld op één dag eet hierbij mijn eten.
7:30 Ik maak met mijn keukenmachine ijs! Bevroren kersen en banaan in de keukenmachine samen met water, wat eiwitpoeder (van erwten), lijnzaad en wat pinda’s.
Meestal eet ik tot de lunch niks, soms een stuk fruit.
12:00 Saladetijd. Standaard heb ik mijn ikea-saladebak gevuld. Waarschijnlijk ben ik ook zo bekend bij mijn collega’s haha.
Zoals jullie weten ben ik dol op salade’s en kan hier van alles in zitten.
Als voorbeeld: linzen, tofu, tomaat, paprika, hummus, avocado, zwarte bonen en komkommer.
15:30 Eet ik fruit, bijvoorbeeld twee kiwi’s.
18:00 Diner! Ik eet wraps met gestoomde groenten, kikkererwten, tempé, verse knoflook en tomatentapenade.
20:30 Eet ik een stukje pure chocolade met hazelnoot. Ja er zijn genoeg repen chocolade die plantaardig zijn. Mijn favoriet is die van vego!

Hopelijk snap je de keuze om zo te eten (beter). Ik dacht altijd dat veganisten extreem waren, dat dacht ik omdat ik me nooit had verdiept in hun gedachten en argumenten. Daarnaast scheelt het ook weer vragen. Ik focus me nu alleen op eten. Misschien blijft het daar bij, maar wie weet kijk ik over een tijdje ook verder als in leer dragen etc. Ik wil het in elk geval stap voor stap doen. En ook ik ben niet perfect. Ik voel me ook zeker niet beter dan iemand die niet veganistisch eet. Wil je meer weten? Kijk dan eens bij de veelgestelde vragen van de vereniging voor veganisten. Wist je sommige dingen nog niet uit dit artikel? 

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

Geen reacties

Laat een reactie achter