survivalrun
Fitness, Sport

Hoe ik mij voorbereid op de survivalrun

Laatst vertelde ik dat ik me ging inschrijven met mijn vriend voor een survivalrun. Inmiddels weet ik welke survivalrun het wordt én is het duidelijk dat ik hem alleen ga doen. Mijn vriend ziet het toch niet zo zitten, dus extra motivatie voor mij. Samen kun je elkaar namelijk helpen, maar alleen zal je toch alles zelf moeten overwinnen. Bij deze mijn aap-in-wording verhaal.

sportschema
Een deel van mijn schema

Nieuw sportschema

Inmiddels sport ik 5 keer in de week, wat nu in mijn systeem zit. Ik verheug me om te sporten en het gaat goed. Ik heb een nieuw schema in de sportschool gekregen die gericht is op de run. Het nieuwe schema is wel heftig, ik loop sindsdien alleen nog maar rond met spierpijn. Je moet er wat voor over hebben. Oefeningen die ik doe zijn bijvoorbeeld opdrukken, pull ups ofterwijl mezelf optrekken maar ook box jumps  (steeds hoger ergens op springen). Box jumps vind ik behoorlijk pittig maar het gaat steeds beter en ik zie snel vooruitgang! Mijn chest ofterwijl mijn borst is niet zo sterk, dus de oefeningen zoals opdrukken zijn erg nodig. Dit schema doe ik twee keer in de week.

10832298_406536546173392_674365104_nsportschoenen
Conditie

Naast mijn schema wat vooral op kracht gericht is, is conditie uiteraard ook belangrijk. Zo zwem ik samen met een vriendin één keer in de week en loop ik weer hard. We zwemmen meestal zo’n 2 tot 2,5 km waarbij we ook wat interval (sprintjes etc.) doen. Ik had al verteld dat ik een tijdje niet had hardgelopen, dus ik ben dat nu aan het opbouwen zodat ik geen blessures krijg. Ik doe nu eerst wat korte duurlopen (dus eigenlijk is duur niet het goede woord) in combinatie met touwtje springen en binnenkort ga ik intervals doen. Daarnaast doe ik mee aan één groepsles: Body Attack wat een uur duurt en best intensief is. Ik geloof dat elke 3 maanden gewisseld wordt van training, dus speciaal voor mij want ik ben niet zo goed in moves onthouden.

survivalrun

Swingover

Techniek

Bij survivalruns is de techniek ook belangrijk. Zo moet je de apenhang, catcrawl en swingover toch wel op z’n minst kunnen. Een swingover doe je meestal met een behulp van een touw, waar je met een voetklem jezelf naar boven hijst en als je bij de balk bent een koprol maakt en je zo weer naar beneden gaat. Deze voetklemtechniek heb ik volgens mij nooit heel goed beheerst, dus daar is nog wat werk aan de winkel. Gelukkig zitten hier in de omgeving een stuk of 3 survivalverenigingen die een ‘baan’ hebben waar ik kan oefenen. Een andere optie is zelf touw meenemen naar een bos, die ophangen en je ding doen. Zelf ben ik daar niet zo’n held in, want ik ben bang dat ik het dan niet goed ophang en vervolgens naar beneden val.

Welke survivalrun?

De meeste runs hebben een site die op een gegeven moment de route online zetten, zo kun je zien welke hindernissen je kunt verwachten. Wel zo handig als blijkt dat er een bepaalde hindernis is die je nog niet kunt. Daarnaast kun je kiezen uit verschillende afstanden van 5, 7 tot 12km. Ik ga zelf mee doen met de survivalrun de Knipe. Ik ga de 5km met 20 hindernissen doen om het allemaal te ervaren en om te kijken hoe goed het gaat. Als de 5km dan goed gaat, kan ik een volgende survivalrun een langere afstand doen. Ik moet me alleen nog inschrijven, dat kan pas in april. Soms zitten runs al snel vol, dus ik hoop niet dat dat mij overkomt. Het staat al groots in mijn agenda dus het kan niet mis gaan hoop ik.

Heb je ooit meegedaan aan een survivalrun?

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

Geen reacties

Laat een reactie achter