weetjes eten
Food, Uitgelicht

Wat je waarschijnlijk nog niet weet over eten #1

Inmiddels ben ik natuurvoedingsadviseur. Tijdens het leren/lezen tijdens de studie kwam ik wat weetjes tegen die ik het waard vond om te noteren. De weetjes waren voor mij nieuw en grote kans voor jou ook! Benieuwd hoe je je behoefte aan suiker kunt verlagen of nog een extra reden nodig om een eigen moestuin te beginnen?

Deze weetjes zijn dus gebaseerd op het uitgangspunt van natuurvoeding.

1. Elke 5/6 uur moet je de voorraad glutathion aanvullen, deze antioxidant helpt de lever namelijk ontgiften. Jonge kiemplanten hebben hier relatief veel van, vooral als deze zich moeten verweren tegen ongedierte, dus als ze onbespoten zijn. Extra reden om een eigen moestuin te beginnen!

2. Eten zoals melk/vlees wat af komt van dieren die graan eten (dus de niet biologische variant) hebben geen glutathion meer.

3. 2,5 gram zout per dag is voldoende, zoutbeperking verlaagt ook behoefte aan suiker. Geluk dus dat ik niet zo van zout houd en het eigenlijk nooit ergens door heen doe (behalve bij een enkel baksel)

4. Je kunt beter niet teveel nitraatrijke voeding eten. Waarom? In veel groenten is het nitraatgehalte vaak hoog tot zeer hoog. Dat is voornamelijk te wijten aan het gebruik van (kunst)mest in de intensieve landbouw. Nitraten zijn op zich niet schadelijk. Door tal van chemische reacties in het lichaam worden deze stoffen echter omgezet in nitriet en vervolgens in nitrosaminen, die naar verluidt kankerverwekkend zouden zijn.Dit zit onder andere in spinazie, kool, selderij, bieslook. Echter is het vast gezonder om spinazie te eten dan een zak snoep, maar als je het perfect wilt doen.. 😉

5. Oorproblemen ontstaan vaak door melk. Het immuunsysteem werkt onvoldoende omdat de slijmvliezen ontbreken/minder functioneren wat veroorzaakt wordt door melk.
weetjes eten
6. Geitenmelk is beter dan koemelk, omdat koemelk na het 3e jaar vrijwel niet meer verteerd wordt omdat het enzym die hiervoor verantwoordelijk is verdwijnt. Geitenmelk lijkt het meest op moedermelk en daardoor beter te verteren. Dit hoeft trouwens niet bij élk mens zo te zijn maar als je vage klachten hebt kan het zijn dat je lactose/melk niet zo goed kunt verwerken. Hier schreef ik ook al eerder een artikel over.

7. Als men veel rood vlees eet stijgt het dopamineniveau waardoor angst verhoogd wordt evenals spanning. Ik kon zo snel niet ontdekken wat ze met veel bedoelde, maar de richtlijn is 100 gram vlees per dag dus waarschijnlijk als je hier ruim boven zit.

8. De meeste pesticiden krijgen we binnen door het eten van vlees, daarnaast is vlees een bron van zware metalen.

9. Zware combinaties die veel van je lichaam vragen om te verteren zijn:
Vlees + vis
Vlees + kaas
Vis + kaas
Soja + kaas

9. Optimale eiwitverhouding is 60% plantaardig, 40% dierlijk

10.Door het verminderen van koolhydraten komen eiwitten beter op hun plek (betere vertering, immuunsysteem etc).

11. Een boterham met kaas zorgt voor stijging bloedsuikerspiegel

Zo zijn er nog veel meer weetjes. Wist je dit allemaal al? Ik in elk geval niet. Om perfect volgens de richtlijnen van de natuurvoeding te eten moet ik nog steeds behoorlijk anders eten. Zo adviseert de natuurvoeding om geen tussendoortjes te eten, maar dat advies laat ik mooi links liggen. Toch vind ik het wel interessant om te lezen hoe je je voedingspatroon nog verder kunt perfectioneren, maar geheel perfect is wel een hele grote puzzel. Ik heb natuurlijk het beste met mijn lichaam voor, maar ik ben geen perfectionist. Ik denk ook als je perfect wilt eten volgens de richtlijnen dat je het jezelf heel moeilijk maakt, maar het is nooit weg om te kijken waar je makkelijk winst kunt behalen. Heb jij nog een leuk weetje over voeding?

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

4 Reacties

  • Reageer Lisa 13 mei 2015 op 18:47

    Wat leuk zeg, veel wist ik indd ng niet!

  • Reageer Sandra 14 mei 2015 op 07:45

    Zo, ben ik blij dat ik geen vlees eet haha. Ik lees er alleen maar minder goede dingen over! Leuk idee om deze weetjes te delen, ik wist er veel nog niet.

  • Reageer Eline 14 mei 2015 op 18:13

    Wat een handige weetjes, ik wist het allemaal nog niet.

  • Reageer Nesrin 15 mei 2015 op 00:25

    Heel goed om te weten, ik was alleen bekend met nummer 10 😉

  • Laat een reactie achter