weetjes over eten
Food, Uitgelicht

Hoe zit dat nou? Weetjes over eten

Er is zoveel eten en er is ook heel veel over te vertellen. Win win situatie als je het mij noemt. Al is het soms wel lastig om soms door alle informatie over voedsel de juiste te vinden. Hierbij een paar weetjes over eten en vaak gestelde vragen. Komen ze bekend voor?

Verschil tussen meel en bloem
Bloem is eigenlijk meel alleen dan nog meer bewerkt waardoor het nauwelijks voedingsstoffen heeft. Bloem is wel makkelijk om mee te bakken doordat het deeg erg luchtig wordt. Dit wordt dan ook altijd bij brood gebruikt, zelfs bij volkorenbrood wordt er bloem gebruikt.. kijk maar eens op de verpakking in de supermarkt. Mensen willen ook ‘luchtig’ brood dus stoppen ze er gewoon bloem in. Als je dit niet wilt dan kun je het beste brood gewoon zelf maken want ik heb nog nooit brood gezien waar er geen bloem in zat.. zelfs niet bij de natuurwinkel. Gelukkig heb ik hier laatst een recept voor geplaatst ;). Het is trouwens niet kei erg hoor dat bloem, maar als je dat wilt minderen..

hoe zit dat? weetjes over eten
Verschil tussen volkoren en meergranen 

Zelf wist ik dit ook heel lang niet, ik dacht altijd dat meergranen ook volkoren was.. maar schijn bedrieg! Meergranen is meestal nog steeds gewoon ‘wit’ brood dus niet volkoren. Net zoals bruin brood trouwens, dit is gewoon wit brood alleen dan die wat langer in de zon heeft gelegen 😉 . Ik ging ook een keer zoeken naar afbakbroodjes in de supermarkt, de volkoren variant. In geen enkele gewone supermarkt heb ik deze gevonden. Extra reden voor mij om geen afbakbroodjes te kopen.

Diepvriesgroenten vs ‘verse’ groenten
Regelmatig koop ik een zak (meestal italiaanse) groenten uit het diepvriesvak. Zonder toevoegingen zoals zout of kruiden. Gewoon puur gesneden groenten. Diepvriesgroenten zijn niet ongezonder dan de groenten op de ‘vers’ afdeling. Vers noem ik tussen haakjes want soms ligt dat er ook al een paar dagen en komt het niet gelijk vanuit Boer Harms grond een minuut later de supermarkt in.  Diepvriesgroenten zijn misschien nog wel gezonder omdat ze na het oogsten worden ingevroren. Daardoor neemt de hoeveelheid vitamines niet af, wat wel gebeurt bij verse groente in het schap. Daarnaast is het ook kei handig zo’n zak 600 gram groenten! Ik gebruik het vaak in wraps of lasagne.

Van light-producten kun je niet meer eten
Misschien is het light product wel suikervrij.. maar bevat het bijvoorbeeld veel meer vet in vergelijking met het ‘originele’ product. Light producten zijn een marketingtruc en zijn nooit gezonder dan het origineel. Het kan dat het product minder calorierijk is, maar grote kans dat er ook meer chemische stoffen in zitten waar je lichaam niet bepaald vrolijker van wordt. Zo at ik ‘vroeger’ wel eens kwark met een smaakje en dan met 0% vet.. ik kreeg er altijd hoofdpijn van. In dit artikel wordt uitgelegd hoe het nu precies zit met light producten en wat onderzoeken hierover zeggen.

Wist je dit allemaal al? Ja? Mooi zo 😉 . Wat wil jij nog graag weten over eten? Is er iets waar je over twijfelt, wil je wel eens iets meer weten over een bepaald voedingsmiddel of groep? Of over een proces in je lichaam. Bijvoorbeeld hoe iets verteerd wordt? Laat het me weten!

Vorige post Volgende post

Dit vind je misschien ook leuk

7 Reacties

  • Reageer Monique | WritingMonique 9 augustus 2015 op 07:56

    Hele goede weetjes! Ik had nooit zo stil gestaan bij het verschil tussen bloem en meel.

  • Reageer Sofie - Natuurlijk blond en gezond 10 augustus 2015 op 20:03

    Dag Marlijn! Wat een interessante blog! Ikzelf ben ook enorm veel bezig met gezonde voeding en kan me soms ergeren aan wat de media ons hierover probeert wijs te maken. De consument wordt veel te vaak verkeerd geïnformeerd. Mensen denken vaak dat iets dat weinig calorieën bevat ook meteen gezond is. Ik vind het zo jammer dat ze in onwetendheid gehouden worden.
    Ik zag op je “over Marlijn” pagina dat je sinds juni 2015 vegetariër bent geworden. Dan zijn we al met twee 😀
    Leuke blog heb je, ik ben je nieuwste volger 🙂
    Liefs, Sofie

    • Reageer Marlijn 11 augustus 2015 op 09:09

      Hoi Sofie. Leuk dat je hier ook over blogt. Ja ik ben het daar met je over eens, al moet je als consument altijd ook zelf blijven nadenken maar veel verpakkingen beloven dingen die niet waar zijn inderdaad. En nieuwe volgers zijn altijd welkom 😀 . Leuk dat je me gaat volgen.

  • Reageer Anne-Sterre 11 augustus 2015 op 12:10

    Goede weetjes, light-producten doe ik sowieso al niet aan, dat vind ik zo’n onzin. De normale producten daarvan nuttig ik toch al amper.

  • Reageer Sandra 11 augustus 2015 op 16:38

    Wat een goede dingetjes om te weten! Dat van volkoren wist ik wel, maar het verschil tussen bloem en meel niet. Sowieso is zelf brood bakker ook veel lekkerder! 😀

  • Reageer Linda 12 augustus 2015 op 15:15

    Dat van de light producten wist ik wel en het verschil tussen volkoren en meergranen ook. Over meel en bloem nog nooit echt nagedacht, dus goed om te weten! Eigenlijk zou je gewoon al je brood, crackers etc. zelf moeten maken, alleen jammer dat er dan zo ontzettend veel tijd in gaat zitten… En ik vind het zo jammer dat ik geen grote vriezer heb, alles diepvries is echt ideaal. Vers én blijft lang goed! Later koop ik echt een enorme vriezer, haha 😉

    • Reageer marlijn 14 augustus 2015 op 19:58

      Ja dat kost inderdaad wat tijd, maar het lekkere eten is het natuurlijk wel waard. Ik heb ook een mini vriezer en heb dus hetzelfde ‘probleem’, lijkt mij ook een ideale oplossing!

    Laat een reactie achter